מלכי הביצה – גלריית תמונות

משפחת הנרקיסיים כוללת עשרות סוגים ומאות מיני צמחים – החוקרים חלוקים האם יש 85 או 65 סוגים במשפחה הזאת והאם מספר המינים מגיע ל–1,100 או 860, אבל הדיון המורכב הזה אינו ממש רלוונטי לארץ. נציגי המשפחה בישראל הם שני מינים של נרקיסים, שלושה מינים של חבצלות, כחלית אחת ושלושה מינים של חלמוניות

צוות ארץ וטבע, צילומים: אבנר אברהם

שני סוגים של משפחת הנרקיסיים פורחים בתחילת החורף: החלמונית עליה כתבנו בגיליון הקודם, והנרקיס שבא אחריה, המוציא את פרחיו היפים החל מסוף נובמבר ועד לחודש פברואר.
אגדת הנרקיס היוונית מספרת כידוע על עלם יפה תואר ושמו נרקיסוס, שבעת שרכן לשתות ממימי אגם ראה את בבואתו משתקפת במים והתאהב בעצמו. העלם הנרקיסיסט שכח מהכול, לא אכל ולא שתה, וגווע למוות. במקום מותו בצבץ ועלה הפרח היפה שנושא את שמו. ואכן צמחי הנרקיס המצוי גדלים בביצות ובאדמות כבדות, או בכיסי קרקע בין סדקי הסלע בהר. לפרח הנרקיס 6 עלי עטיף ובמרכזם עטרה צהובה–זהובה שהקנתה לנרקיס את התואר "מלך הביצה". כמלך הביצה אף זכה הנרקיס לשלל אגדות ילדים, המפורסמת מכולן בשפה העברית היא ללא ספק ספרו הנהדר של לוין קיפניס, "נרקיס מלך הביצה", שיצא לאחרונה בהוצאה מחודשת.
יש הטוענים שהנרקיס הוא "שושנת העמקים", המוזכרת פעם אחת בתנ"ך – בשיר השירים  – בגלל ייחודה כצמח ביצות. אולם הנרקיס אינו גדל רק בעמקים, ועם חיסולן של הביצות בארץ הוא כבר כמעט ואינו גדל בעמקים אלא דווקא בהרים. ובכל זאת זהו אחד הצמחים היפים בארץ ומן הראוי שנצא לראותו, גם אם רק כדי לספר לטפינו את האגדות הקשורות בצמח הנאה הזה.

בורות חצץ

ריכוז נאה של נרקיסים המקדימים לפרוח כבר בחודש דצמבר אפשר לראות בבורות חצץ, בהר הנגב. על מנת להגיע למקום יש לנסוע בכביש מספר 40 דרומה מבאר שבע לצומת טללים ומשם לצומת חלוקים בואכה שדה בוקר. בצומת חלוקים לפנות צפונה לכיוון ירוחם. ממשיכים לנסוע 4.5 קילומטרים לאורך הכביש, ומיד לאחר הכניסה ליישוב מרחב עם פונים ימינה על דרך עפר המסומנת בסימון שבילים שחור. מחנים בתחילת הדרך וממשיכים ללכת לאורך הדרך ההופכת לשביל המסומן בשחור.
השביל חולף על פני בורות חצץ, בורות מים מהתקופה הנבטית ומגיע לשביל מסומן באדום, המוביל ימינה. המשיכו בשביל המסומן בשחור (שביל מס. 15270) לתוך גיא קטן שם תגלו את הנרקיסים.
מפות: מפת סימון שבילים הר הנגב. מפה מספר 15.

מערת בני ברית – הרי ירושלים

מכביש ירושלים תל אביב פונים לכיוון בית שמש בצומת שער הגיא. חמישה קילומטרים אחרי הצומת פונים שמאלה לתוך יער הקדושים ומערת בני ברית. מעמיקים שני קילומטרים לתוך היער עד שמגיעים למערת בני ברית, אתר זכרון לשואה. ממול למערה נמצא גשר עץ קטן החוצה את הערוץ ומקבץ נאה של נרקיסים.

תל אנפה

השריד הבולט ביותר של נרקיסי ביצה נמצא בתל אנפה, בשולים המזרחיים של עמק החולה. הגעה לאורך כביש מספר 90 צפונה מראש פינה לכיוון קרית שמונה. בצומת גומא פונים מזרחה לכיוון נאות מרדכי על כביש מספר 977. לאחר שעוברים את נאות מרדכי פונים צפונה בצומת (שמאלה) לכביש מספר 918. תל אנפה נמצא במרחק של 500 מטרים לאחר הצומת, ממערב (משמאל) לכביש.

שמורת נוב

שמורה קטנה בכניסה למושב נוב שבדרום הגולן. השמורה הקטנה, המשתרעת על מה שהיה פעם ביצת נוב, מתמלאת בנרקיסים בתחילת החורף. מספר שבועות לאחר סיום פריחת הנרקיסים מופיעים בשמורה פרחי איריס מרהיבים – איריס הביצות – שהוא כיום נדיר ביותר. שמורת נוב היא אחת המקומות בהם עוד אפשר לראותו בארץ.

תל קשיש

תל קשיש נמצא שלושה קילומטרים מצפון ליקנעם ושני קילומטרים מדרום לקרית טבעון. למרגלותיו ריכוז נאה של נרקיסים. כדי להגיע לתל נוסעים על כביש מספר 70 לצומת יקנעם ומשם לצומת התשבי. בצומת התשבי פונים לכביש מספר 722. שני קילומטרים במעלה הכביש, מיד לאחר הגשר שנבנה עבור רכבת העמק, פונים שמאלה (ברמזור) בכביש הקטן המוביל לקרית חרושת. נוסעים לאורך הכביש למרחק קילומטר אחד וחונים. התל מזדקר במרחק של 300 מטרים ממערב לכביש.