אנדלוסיה: מחווה לאור

0

הצבע והאור של נופי אנדלוסיה חוברים יחד תחת יד אמן

אבריסטו גרה נולד בבלס־מלגה ב־1942, והחל לצייר בגיל 10. בהיותו בן 19 הציג תערוכת יחיד ראשונה מעבודותיו באולם התערוכות העירוני בעיר, ובעקבותיה החל ללמוד ציור בבית הספר הגבוה לאמנויות במדריד. ב־0791 נבחרו עבודותיו להשתתף בביאנלה לאמנות ספרדית "לבן ושחור", והוצגו בתערוכה הספרדית הלאומית לאמנות יפה.
החל מאמצע שנות ה־80 החל גרה להתעמק בציור נופי מולדתו, והתמקד ביחסים המיוחדים בין אור וצבע ובהשפעתם על תפישתו האישית את אנדלוסיה, מחוז ילדותו. הוא פיתח סגנון ייחודי, נאיבי, המציג את פרטי הנוף: צורות ההרים, השדות, הצמחייה והבתים הנטועים בתוך הנוף, תוך דגש על האור והגוונים המיוחדים, הנוצרים בעקבות השילוב בין השמש האנדלוסית לגוני הטבע. עבודותיו הייחודיות בנושאי הנוף והאור ברחבי ספרד, עם דגש מיוחד על אנדלוסיה, זכו לתהודה רבה, והוא זכה בפרסים רבים על יצירותיו. לאחר שנישא לבת עיר הולדתו, עבר גרה להתגורר בדרך קבע במדריד.
ביולי 1995 הוצגה בראשונה במדריד היצירה המפורסמת ביותר של אבריסטו גרה, שנקראת "מחווה לאור של אנדלוסיה". בשנים האחרונות עבד על ציור קיר אחר, דומה לראשון. גודלו של ציור זה, המתאר את המחווה לאור של אנדלוסיה על גבי קרמיקה, הוא 2.80 על 4.86 מטרים. היצירה החדשה הוצגה בפעם הראשונה בתערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו במלגה השנה.
הציור, כמו סגנונו המיוחד של גרה, זורק אלומות אור בצבעים שונים אל עבר הנופים של אנדלוסיה: רצועות חוף וערי חוף, רצועות המדבר, רצועת ההר ועמק נהר גוואדלקיביר. כל רצועה מאופיינת בצמחייה שלה, בצורת בתיה ובגידולים שצומחים בה. אלומות האור מאירות כל אחד מהמחוזות של אנדלוסיה בצבע הייחודי לו, נקטעות על ידי אלומות האור של המחוז השכן, ויוצרות ביחד שילוב של צבעי המחוזות, המתערבבים בגוונים חדשים של צבע. לציור הגדול הזה וריאציות רבות, כולל ציור תלת ממדי, שבו כל רצועה ניצבת על לוח משלה, והמבקר יכול לטייל ביניהן.
אחד המקומות המרתקים שאפשר לראות  בהם את יצירותיו של גרה נטועות בנופי מולדתו, הוא דווקא מנזר קטן ואלמוני מהמאה ה־17, מנזר הבתולה של התרופות בעיר הולדתו, בלס־מלגה. הבתולה של התרופות היא דמות קרובה במיוחד ללבו, והאמן נהג לסור ולהתפלל בכנסייה הזו בילדותו ובכל פעם שביקר בעיר. כאשר הפך לאמן ידוע, התנדב לכסות את קירות המנזר ותקרותיו בציורי קיר. במשך שנים נהג לבוא מדי קיץ ולעסוק במשך שבועות ארוכים, לבדו, בציור פרסקות על משטחי הקיר החשופים של המנזר.
ב־2007 העמידו שני בנקים ספרדיים ומחלקת התיירות של אנדלוסיה תקציב שאיפשר לאמן לעבוד שם במשך שמונה חודשים רצופים, וכך, לאחר 12 שנות עבודה, הצליח גרה לסיים באוקטובר 2007 את העבודה העצומה. ציורי הפרסקו במנזר משתרעים על 1200 מ"ר, כולם בסגנון הנאיבי המיוחד של גרה, והם כוללים מוטיבים דתיים, ציורי נוף של אנדלוסיה וציורים של הערים, העיירות והכפרים מסביב לבלס־מלגה.

נוסעים לאנדלוסיה? להזמנת המדריך לחצו כאן
רוצים לקרוא עוד על אנדלוסיה? להזמנת המגזין לחצו כאן

Share.