מלטה: מארץ הקודש אל לב הים התיכון

0

מסדר אבירי יוחנן הקדוש הוקם לפני 900 שנה. מאז הוא נע בין תפישות עולם יפות נפש לבין תורות לחימה מיליטריסטיות, עובר תהפוכות פנימיות קיצוניות, וגם מדלג מאי לאי. סיפור מסעם של האבירים מממלכת ירושלים אל מלטה הקדומה בלב הים התיכון

מסדר אבירי יוחנן הקדוש (או בשמו המלא "המסדר ההוספיטלרי העתיק של יוחנן הקדוש מירושלים, מרודוס וממלטה") חגג השנה, 2013, 900 שנה להקמתו. החגיגות נערכו בוותיקן בתחילת פברואר, אלפי מתנדבים וחברי המסדר צעדו בתהלוכה חגיגית אל קבר פטרוס הקדוש. לא פשוט לקיים מסדר נוצרי-קתולי-אצילי במאה ה-21 והחברים בו נדרשים להתאים עצמם שוב ושוב לעולם המתחדש. כיום מגדיר עצמו המסדר כגוף ריבוני שאינו טריטוריאלי, הפועל לפי אידיאולוגיה של מתן עזרה רפואית לאלו שידם אינה משגת. הם אינם לוקחים חלק בקונפליקטים, במלחמות או בהגנה על שטחים ונשבעים לנזירות, חיי עוני, טוהר וציות (ראוי לציין ש"חיי עוני" יחסיים למדי).

אך סיפורו של המסדר התחיל אחרת לגמרי.

ירושלים של המאה ה-12, בדומה לימינו, הייתה עיר במחלוקת, תחת מאבק בין הערבים שמנסים לכבוש אותה לבין האימפריה הביזנטית הנוצרית-קתולית. ב-1113, במקביל למסע הצלב הראשון במהלכו ביססה ביזנטיון את הדת הקתולית בירושלים, קיבל המסדר את תוקפו החוקי מהאפיפיור. הוא הציב אותו מעל החוק, מסדר עצמאי שאינו נתון למרות הכנסייה ושמעליו נמצא האפיפיור לבדו, וזאת כדי להבטיח את המשך קיומו ולבסס את תפקידו כמסייע לאלה הזקוקים לעזרה בתקופת מסעות הצלב. אולי הייתה זו ההחלטה החשובה ביותר עבור המסדר, שבזכותה הוא קיים עד היום.

המסדר הקים בתי חולים בממלכת ירושלים, אך עם השנים שינה מעט את הסגנון שלו והפך למסדר אבירי-נזירי ששימש כצבא הגנה לירושלים. לצערם הרב, נפלה הממלכה לכיבוש הממלוכים והמסדר עשה דרכו אל מעבר לים. בניגוד מסוים להגדרה הבסיסית העל-ריבונית של המסדר – נכבש האי רודוס. המסדר התברגן, צבר נכסים, הפך מיליטריסטי יותר ויותר ולמעשה היה לפתע מדינה עצמאית. הניסיון הראשון של העות'מאנים לכבוש את רודוס נחל כישלון מביך של מעטים מול רבים, אך ההתקפה השנייה הצליחה וההוספיטלרים שמו פעמיהם אל סיציליה וב-1530 קיבלו במתנה מהאימפריה הרומית את מלטה וגוזו.

עולם כמנהגו נוהג, אין מתנות בחינם והאבירים שקיבלו את מלטה לחזקתם נאלצו לשמש קיר מגן לאירופה ולנצרות כולה מפני האיום העות'מאני. לא ברור אם הם ידעו למה נכנסו, אבל כנראה אף אחד לא יכול היה לעשות זאת טוב יותר. העות'מאנים, שבשלב הזה שלטו באגן המזרחי של הים התיכון ובצפון אפריקה, ניהלו קרבות חוזרים ונשנים מול אבירי מלטה. הם הצליחו לכבוש את האי גוזו ללא צל של מאבק, התושבים פתחו בפניהם את השער – פשוטו כמשמעו, אך הניסיון לכבוש את מלטה נכשל בכל פעם מחדש. לפי הסיפור, השתלט צבא האבירים על ספינת המסחר של בתו של הסולטן העות'מאני ושבה את אנשיה, בינהם האומנת של בת הסולטן, זהו כנראה אחד הטריגרים המרכזיים לפרוץ המצור הגדול.

1565 היא שנת מפנה בהיסטוריה של מסדר אבירי יוחנן הקדוש ובהיסטוריה של מלטה כולה. בדומה למרד החשמונאים, ההיסטוריה מלאה בניצחון מעטים מול רבים – זה מביא רייטינג גבוה. הם היו כמה מאות אבירים עם צבא של 8,000 חיילים מלטזים שהתבצרו בעיקר באזור הנמל הגדול של מלטה: בוולטה והסביבה. מולם עמדו בגאון 40 אלף חיילים עות'מאנים עיקשים שניסו במשך חמישה חודשים להפיל את החומות. בספטמבר אותה שנה מתוארת המנוסה של העות'מאנים בציורים ופרסקאות בכל רחבי מלטה, לאחר שספגו אבדות כבדות ונמלטו עם הזנב בין הרגליים. הם כנראה למדו את הלקח, מכיוון שמאז ועד היום לא נעשה ולו ניסיון אחד נוסף לכבוש את האי הסורר.

המלחמה העקובה מדם הותירה את מלטה הרוסה וכואבת, מה שנתן למסדר האבירים עוד 200 שנים של חסד במהלכן הקימו אותה מחדש, הוסיפו הוד והדר למבנים ובנו כנסיות ענק מפוארות. אך עליית כוחה של הפרוטסטנטיות באירופה הביאה להיחלשות המסדר, שהלך והתפורר עד שב-1798 נכבשה מלטה על ידי צבאו של נפוליאון ללא קרב. המצביא קטן הקומה אמנם שלט בה רק שנתיים, אך המסדר לא חזר לשלוט בה מעולם.

ההוספיטלרים התגלגלו לרוסיה, שפתחה שעריה לחברי המסדר הרופף. תחת פיקודו של הצאר הרוסי הם הצליחו להשתקם, דלתות המסדר נפתחו לכל סוגי הנוצרים ובפני מדינות מכל העולם. בהמשך עבר המסדר לרומא, שם הוא פועל עד היום תוך שהוא חוזר לעקרונותיו המקוריים; מעשי צדקה, טיפול רפואי ועזרה לנזקקים ללא קשר לדת, מעמד חברתי או מין. המסדר מירושלים שב לסדרו.

מנור בצר

נוסעים למלטה? להזמנת המדריך לחצו כאן
רוצים לקרוא עוד על איים? להזמנת המגזין לחצו כאן

Share.

Comments are closed.